Polska Agencja Prasowa
budowa pływającego terminala gazowego dla Polski
We wtorek w stoczni Hyundaia w Korei Południowej ruszyła budowa jednostki FSRU, czyli pływającego terminalna gazowego, który pracować będzie w Zatoce Gdańskiej - poinformował wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski. Dodał, że pierwszy gaz z terminala ma popłynąć w 2028 r.
Wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski przekazał podczas sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że we wtorek zaczęła się produkcja w Koreańskiej Stoczni Ulsan należącej do Hyundaia, jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) zakontraktowanej u japońskiego armatora firmy MOL (Mitsiu OSK Lines). Jednostka ta będzie pracować w Zatoce Gdańskiej.
Bryszewski wyjaśnił, że chodzi o rozpoczęcie pierwszej fazy - budowy konstrukcji statku. Dodał, że cały proces potrwa to ok 1,5 roku. Umowę na czarter jednostki podpisano z firmą White Eagle Energy Ltd., z grupy Mitsiu OSK Lines kwietniu 2024 r.
- Na najbliższe dni planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w części offshorowej i prac budowlanych dotyczących falochronu - poinformował również Bryszewski. Wskazał, że przekazanie do eksploatacji terminala zaplanowano na przełom 2027/2028, a pierwszy gaz z niego popłynie w 2028 r. - Koszt całej inwestycji, nie licząc opłat za czarter statku to 4,5 mld zł. Falochron dodatkowe 800 mln zł; łączny koszt inwestycji to 5,3 mld zł - powiedział wiceprezes Gaz-Systemu.
Z informacji przekazanych przez przedstawicieli spółki wynika, że rozpoczęcie prac pogłębiarskich pod stanowiska statkowe planowane jest w III kwartale br. To są najbliższe tygodnie - sprecyzował Bryszewski.
Dodał, że jeśli chodzi o prace lądowe, to przygotowanie terenu budowy zakończy się na przełomie III-IV kwartału br. Jak stwierdził, na koniec przyszłego roku planowane jest zakończenie wszystkich trzech części liniowych gazociągów mających rozprowadzać po kraju gaz z terminala FSRU.
Bryszewski zwrócił uwagę, że na 100 proc. mocy terminala FSRU w Gdańsku, wiążące zamówienie na okres 15 lat złożył Orlen. Wiceprezes Gaz-Systemu podkreślił, że terminal pomoże zaspokoić większe zapotrzebowanie Polski na gaz, które, jak wskazał, ma wzrosnąć w 2031 r. do 28 mld m sześc. Obecnie to ponad 19 mld m. sześc. z uwzględnieniem eksportu i magazynów. - Jest dosyć duże zainteresowanie gazem z Polski po stronie ukraińskiej - dodał.
Zaznaczył również, że na potrzeby terminala powstanie również falochron o długości 1,3 km.
To będzie falochron skrzyniowy. Trwają rozmowy z armatorami pontonu do budowy skrzyń po awarii poprzedniego. W tym roku powstanie 6-7 skrzyń - poinformowała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Aneta Stelmaszyk-Świerczyńska.
Zastępca dyrektora biura obsługi pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej w Ministerstwie Przemysłu Katarzyna Flak podkreśliła z kolei, że realizacja programu FSRU nie ma opóźnień i jest on realizowany zgodnie z harmonogramem. Dodała, że inwestycja Gaz-Szytemu ma być ona “kompatybilna“ z inwestycją, którą realizuje Urząd Morski w Gdyni.